بیزینس پلن یا طرح تجاری سندی است که به زبانی ساده نقشه کسب و کار شما را ترسیم می کند و در جزییات نحوه برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف کسب و کار شما را مشخص میکند. این سند تمام موارد مهم مربوط به تجارتتان را در خود جای داده است. به عبارت دیگر بیزینس پلن سندی است که کلیه اطلاعات مالیو زمانیپروژه و فازهای اجرایی پروژهخود را در آن درج می کنید.
شاید برای شما هم پیش آمده است که پیش از راه اندازی بیزینس خود بخواهید وامیدریافت کنید و مسئولان مربوطه از شما میخواهند بیزینس پلن یا طرح تجاری کارتان را تحویل دهید. ممکن است این سوال به ذهنتان برسد که دیگر کاربردهای این سند چیست؟ برای آشنایی بیشتر با بیزینس پلن یا طرح تجاری و جزییات آن با شرکت سپاهان همراهارائه دهنده خدمات ترخیص کالا، واردات کالا از چین، واردات کالا از دبیو حمل هواییو حمل دریاییکالا همراه شوید.
بیزینس پلن یا طرح تجاریکسب و کار چیست؟
بیزینس پلن یا طرح تجاری کسب و کار یک ابزار استراتژیک در مسیر کارآفرینان است. زمانی که ایدهای در ذهن کار آفرینان شکل می گیرد، برای ایده خود یک طرح تجارییا بیزینس پلنمی نویسند. ایدهای که به صورت منسجم و با جزییات در بخش سند بیان میشود. طرح تدوین تجاری برای توجیه اقتصادی حامیان در استارتاپها بکار میرود ولی کاربرد آن محدود به این مورد نمیشود و پیچیده تر و جامع تر است. مزایا و اهداف کسب و کارپیشنهادی شما در این سند همراه با میزان هزینه ای که توجیه اقتصادی دارد، گامیاساسی برای کسب حمایت سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاریدر کسب و کار شما است.
البته این طرح فقط برای کسب وکارهای نوپا نمیباشد. کسب وکارهایی که از گذشته هم وجود داشته اند و می خواهند در ادامه راه براساس یک استراتژی مشخص و با برنامه در راستای اهداف خود گام بردارند نیز نیاز به طرح تدوین تجاری دارند. طرح تجاری براساس اهداف کوتاه مدت و بلندمدت کسب و کار شما گامهای مشخص و استانداردی را به سوی مسیر موفقیت ترسیم می کند. در واقع مسیر ایده تا موفقیت را برای شما سازماندهی و مشخص می کند.
یک طرح تدوین تجاری موارد مهمینظیر اهداف کسب وکار شما، استراتژیهای مورد استفاده شما در مسیر کسب وکارتان، مشکلاتی که ممکن است در مسیر کسب وکارتان با آنها مواجه شوید، راه حله ایی که برای رفع مشکلات پیشنهاد می شود، ساختار سازمان شما و میزان هزینهای که برای کسب وکار شما در طول مسیر مورد نیاز است را شامل می شود.
بخشهای یک طرح تجاری برای کسب وکارمان کدامند؟
اگر بخواهید یک طرح تدوین تجاری کامل برای کسب وکارتان بنویسید باید بدانید که این پلن شامل چه بخشهایی است. یک طرح تجاری کامل برای هر فرایندی که دنبال میکنید دستوالعمل هایی دارد که در سه بخش جا میگیرند:
بخش اولدر طرح تجاری مسیر و گامهایی است که برای موفقیت در صنعت یا کسب و کار مشخص شده اند. در این بخش محصول، خدمات، ساختار کسب وکار را دقیقا مشخص می کنید. اندازه کسب وکار و میزان گستردگی تجارت شما و به دنبال آن نیازهای اولیه برای ادامه کسب وکار تعیین می شوند، از جمله:
- تعداد پرسنل برای هر بخش
- تعیین وظایف و اختیارات هر شخص
- مکانی که برای شرکت در نظر گرفته شده
- تجهیزات اداری مورد نیاز برای شرکت
جزییات این بخش باید کاملا مشخص شود تا در صورتی که یک فرد خارج از سازمان این سند را مطالعه کرد کاملا متوجه اهداف شما شود و برای سرمایه گذاری کاملا توجیه باشد.
بخش دوم بررسی و تحلیل بازاراست. بازار در قسمت اول شامل بررسی مخاطبانیا مشتریانشما در بازار هدفتان می باشد. در واقع پرسونای کسب وکارتان را بطور کامل بررسی میکنید. بررسی بازار را با سوالاتی نظیر این موارد شروع کنید:
- بازار هدف شما چه وسعتی دارد؟
- کسب و کار شما در سطح محلی یا جهانی طراحی شده است؟
- مشتریان بالقوه شما چه دسته افرادی هستند؟
- مشتریان شما چه بازه سنی را شامل می شوند؟
- این افراد را معمولا در کجا میتوان یافت؟
- چه عاملی باعث جذب مشتریان شما میشود تا از شما خرید کنند؟
- نیازهای قالب این دسته مخاطبان بر چه محوری است؟
قسمت دوم بازار بررسی رقبااست این بررسی شامل:
- پیداکردن رقبای فعال در عرصه کسب وکار شما
- جایگاهشان رقبا در وضعیت فعلی نسبت به شما
- بررسی افرادی که در عرصه مورد فعالیت شما بازار را در اختیار خود دارند
- در نهایت اهدافی که در مواجهه با رقبایتان در برنامه خود مشخص کرده اید
بخش نهاییمربوط به مسایل مالی کسب و کارشما است. در این بخش برای هر برنامه ای که در بخشهای پیشین تدوین شده هزینهای برآورد شده است و در مقابل درآمد و جریانات نقدی و مسایل مالی کسب و کار هم بیان میشود.
چرا نوشتن طرح تدوین تجاری ضروری است؟
مکتوب سازی طرح تجاری سازمانها و کسب وکارها با اهداف متفاوتی صورت می گیرد.
جذب سرمایه گذارها:اگر در ابتدای راه هستید و به دنبال شخصی هستید که روی کسب وکارتان سرمایه گذاری کند یک طرح تجاری حرفهای قدم مهمیدر معرفی شما است. طرح کسب وکار باید به صورتی تدوین شود که فرد سرمایه گذار احتمال موفقیت را در آن به وضوح ببیند و شوقی برای سرمایه گذاری در وی ایجاد شود. از سوی دیگر در بخش مالی باید هزینه ها به درستی و با دقت برآورد شده باشد تا فرد سرمایه گذار با واقع بینی بیشتری سرمایه را در اختیار کسب وکار شما بگذارد.
برنامه ریزی و قدمهای صحیح به سمت موفقیت:تدوین یک طرح کسب وکار مانند هر مکتوب سازی دیگری مزیت بزرگ تمرکز بر ایده و استراتژی کسب وکار را به همراه دارد. در طرح شما جزییات باعث می شود تا تمرکز روی استراتژی، اهداف، اولویتها و گامهای حرکت دقیق تر و طبق زمانبندی تعیین شده انجام شود. مسایل مالی،مدیریت کارکنان هم به آسانی مدیریت می شوند. تمام این موارد با بهره گیری از یک طرح کسب و کار واقعی است. با داشتن یک دید کلی نسبت به آینده کسب وکارتان با واقع بینی بیشتری معایب کارتان را می بینید و امکان اشتباه در عمل کاهش می یابد.